vertu2
vertu2

پایان ورتو – برند گمنام اما لاکچری!

ورتو سال 1998 تأسیس شد. این شرکت اولین تلفن لوکس جهان را تولید کرد و به خاطر مدل‌های طراحی خارق‌العاده و خدمات بالا به مشتری شهرت یافت. در  2017، این شرکت اعلام کرد که تولید گوشی های هوشمند خود را متوقف می کند.

آغاز ورتو با فرانک نوو:

در سال 1998، نوکیا رهبر بازار جهانی تلفن های همراه بود. مهندسان و طراحان این شرکت با طرح‌های بلندپروازانه جدید در عرصه بازار های جهانی پیشروی می کردند. حدودا در سال 1995 مشخص شد که تقاضا برای گوشی های لوکس در بازار وجود دارد.

در کمپانی نوکیا، ایده راه اندازی این بخش لوکس توسط تیمی از مهندسان و طراح معروف Frank Nuovo ترویج شد. با این حال، نوکیا اولین شرکتی نبود که به این حوزه علاقه داشت. بلکه توجه اریکسون و موتورولا را نیز به خود جذب کرد، اما هیچ یک از این شرکتها برای مدت طولانی نتوانستند به سمت توسعه مستقیم حرکت کنند.

همچنین مدتی طول کشید تا نوکیا در مورد این موضوع اظهار نظر کند، اما Nuovo ثابت کرد که ایده هایی متقاعد کننده تر از همکاران اریکسون خود در سر دارد. او در سال 1997 موافقت خود را برای توسعه پروژه از مدیریت شرکت دریافت کرد.

یک تیم به همان اندازه جاه طلب برای این پروژه بلندپروازانه انتخاب شد. Nuovo طراحی را به عهده گرفت، نایجل لیچفیلد مدیر پروژه و هاچ هاچیسون مهندس ارشد شد. این شرکت در سال 1998 تاسیس شد. نام آن از کلمه لاتین “virtus” گرفته شده است که به معنای “عالی” است.

اولین سری موبایل لاکچری:

این شرکت اولین محصول خود را با نام تجاری جدید عرضه کرد. مدیریت باید تمام جزئیات مدل آینده را بررسی می کرد، کارکنان و تامین کنندگان را در فضایی کاملا محرمانه انتخاب می کرد، اهداف طراحی و فنی را محقق می کرد و برنامه های موجود را از مردم و رقبا پنهان می کرد.

Nuovo ویژگی های اصلی تلفن های Vertu را تعریف کرد: مواد گران قیمت، بادوام، سنگ های قیمتی و دست ساز. یکی از ابداعات استفاده از شیشه یاقوت کبود بود. Nuovo باید به دنبال یافتن طراحانی می بود که شیشه های یاقوت کبود مستطیل شکل بسازند. در همان زمان، مهندسان Vertu  آن جواهرات را در بدنه فلزی ادغام کردند.

در سال 1999، تیم کار بر روی Vertu متشکل از 50 نفر بود. همه آنها متخصصان بسیار ماهری بودند که از یک فرآیند گزینش سخت عبور کردند. در طول مصاحبه ها، اطلاعاتی در مورد پروژه به طور کلی به آنها داده شد – همه برای حفظ رازداری.

راه اندازی Vertu:

اولین دفتر مرکزی شرکت در سال 2000 در لندن ظاهر شد. در آن زمان هیچ پیشرفت واقعی یا نمونه اولیه ساخته نشده بود. سپس نوکیا یک ضرب الاجل دقیق برای عرضه اولین محصول تعیین کرد – اواخر سال 2001 یا اوایل سال 2002. مدیریت شرکت مجبور شد به سرعت مشکلات انباشته شده را حل کند و توسعه را به آخرین مرحله برساند.

استفاده از یک موزیک لاکچری:

vertu یک سیستم صوتی منحصر به فرد داشت که اونو با بقیه گوشی ها متفاوت می کرد. یکی از کلیدهای دستیابی به این هدف، ملودی Sandpiper بود که توسط آهنگساز ایتالیایی داریو ماریانلی نوشته شده بود. ( ورتو ملودی هایی دارد که توسط ارکستر سمفونیک لندن، انیو موریکونه و دیگر آهنگسازان مشهور ضبط شده است.)

در پایان سال 2001، یک نمونه اولیه برای تلفن همراه آماده شد. یکی از موارد، نیاز به کسب مجوز برای مرحله نمونه بود. مجوز از دفتر سنجش سوئیس اخذ شد. تاریخ راه اندازی برای پایان ژانویه 2002 تعیین شد.

ثابت شد که مونتاژ دستی در ورتو فرآیند دشواری است و بسیاری از کارمندان فاقد صلاحیت هستند. مدیریت شرکت مجبور شد یک مدرسه آموزشی ویژه به نام مدرسه آموزشی ورتو راه اندازی کند که یک سال به طول انجامید.

عرضه عمومی Vertu :

این تلفن در 21 ژانویه 2002 در موزه هنرهای تزئینی پاریس در معرض نمایش عموم قرار گرفت. اولین موبایل،  Vertu Signature نام داشت. از افراد مشهور و مطبوعات به این سخنرانی دعوت شده بودند. Vertu Signature، در میان چیزهای دیگر، یک جعبه پلاتین و کریستال یاقوت کبود دریافت کرد. هزینه حدود 24 هزار یورو بود.

خدمات ویژه ای برای دارندگان تلفن های Vertu در دسترس بود.به این صورت که با استفاده از آن، صرف نظر از زمان و مکان، با سرویس اختصاصی تماس بگیرید و با کمک یک دستیار شخصی، به طیف گسترده ای از خدمات دسترسی پیدا کنید.

شامل اطلاعات، رزرو بلیط، رزرو رستوران و بسیاری موارد دیگر بود. هزینه خدمات را می توان به دو بخش تقسیم کرد:مشتری هزینه تماس را با نرخ اپراتور خود و همچنین برای “دربان” پرداخت می کند.(دو بسته وجود داشت)

  1. بسته اصلی که حدود 89 یورو در ماه هزینه دارد
  2. VIP که 300 یورو هزینه داشت

بررسی‌های Vertu Signature مثبت بود، اما ارائه درخشان و پاسخ عمومی موفقی را تضمین نکرد. در آن زمان تنها چند نمونه اولیه آماده بودند و گوشی های Vertu قرار بود در تابستان به فروش برسند.

این شرکت تصمیم گرفت که وظایف زیر را انجام دهد:

  • توسعه را در مدت کوتاهی به پایان برساند
  • تولید انبوه را ایجاد کند
  • در عین حال به تبلیغ گوشی ادامه دهد

Vertu به مشتریان این فرصت را داد تا مدل‌ها را پیش‌سفارش کنند و قول داد که فروش آن را در ماه آگوست آغاز کند. این برند یک کمپین تبلیغاتی گسترده در سراسر جهان راه اندازی کرد.

در همان زمان، شرکت شروع به افتتاح فروشگاه ها کرد. اما این مسئله مشکلات شبکه خرده فروشی را حل نکرد. مدل های کلاسیک نوکیا به راحتی از طریق اپراتورها فروخته می شد، اما با Vertu، این سیستم کار نمی کرد – یک تلفن لوکس فراتر از توان مصرف کننده معمولی بود.

نحوه فروش متفاوت:

مدیریت تصمیم گرفت Vertu را از طریق بوتیک های فروش جواهرات بفروشد. با این حال، مذاکره آسان نبود. برخلاف مطبوعات، چنین شبکه هایی در ابتدا به چشم انداز “اولین تلفن لوکس” اعتقاد خاصی نداشتند.

سفارشات Vertu Signature بسیار بیشتر از حد انتظار بود. با این حال، کارها با تولید چندان خوب پیش نمی رفت. تعداد نقص ها خیلی زیاد بود. در ابتدا این امر منجر به بازگرداندن تعدادی از مدل‌ها برای کار و بررسی مجدد شد و به همین دلیل مهلت‌های تحویل رعایت نشد.

سپس، هنگامی که مشتریان گوشی های خود را دریافت کردند، مشخص شد که آنها نیز دارای نقص هستند. این در مورد نقص های کوچک بود، اماطبیعی است که از مدل های ده ها هزار یورویی انتظار کمال در همه چیز را داشته باشید. وضعیت به دلیل عدم پشتیبانی خدمات جامع پیچیده شد. گوشی‌ها باید به کارخانه بازگردانده می‌شد که تعمیرات را به یک فرآیند طولانی تبدیل کرد.

به تدریج متخصصان این شرکت توانستند تولید را راه اندازی و آن را سرعت بخشند.

بازرسی گوشی ها در دو مرحله انجام شد:

  1. متخصصان 300 عملکرد تلفن (صدا، میکروفون، صفحه نمایش و موارد دیگر) را بررسی می کردند
  2. زیر ذره بین وضعیت بدنه و تک تک اجزا را بررسی می کردند.(برای عدم وجود خراش، زبری و سایر کاستی ها)

ظهور و سلطه ورتو

در حالی که شرکت در حال برنامه ریزی دقیق ، توزیع، تولید و خدمات پس از فروش بود، نوو و لیچفیلد به فکر ایجاد یک مدل جدید و تولید انبوه بودند. این پیشرفت به عنوان جهش ورتو در تاریخ ثبت شد. روش خاص ورتو این بود که به شرکت اجازه داد فروش را افزایش دهد و از یک نام تجاری آزمایشی به یک مارک تجاری مطمئن ارتقا یابد.

تیم ورتو قصد داشت تلفنی بسازد که نمادی از قابلیت اطمینان و دوام باشد. اولین مشکل، انتخاب مواد برای ساخت تلفن بود. مواد اولیه گرانبها برای مشخصات اعلام شده آن مناسب نبودند. آنها گزینه های مختلف را آزمایش کردند تا ببینند کدام ماده با دوام تر است.

بالاخره گروهی از دانشمندان دانشگاه صنعتی کالیفرنیا یک آلیاژ فلزی مناسب اختراع کردند که Liquidmetal نام داشت و دارای ویژگی های زیر بود:

  1. استحکام بالا
  2. مقاومت در برابر خوردگی
  3. مقاومت در برابر سایش

زمانی که ورتو مشغول توسعه Ascent بود، این آلیاژ هنوز شناخته نشده بود. ورتو Ascent را در سال 2004 عرضه کرد. این بار این تلفن تقریباً بلافاصله به فروش رفت. قیمت این مدل 4.5 هزار یورو بود. Ascent به یک کریستال یاقوت کبود بسیار بادوام و یک صفحه نمایش رنگی با وضوح بالا مجهز شده بود.

Ascent به تلفنی تبدیل شد که مردم و مدیران ارشد نوکیا را متقاعد کرد که این شرکت قابل دوام است. فروش خوبی داشت و Vertu با ارائه تنوع رنگی جدید گوشی، تقاضا را افزایش داد. در سال 2006 این شرکت نسخه محدود Ascent Racetrack Legends را با نام پیست های مسابقه معروف جهان راه اندازی کرد. نام آنها با لیزر در پنل پشتی بدنه با تصویری از مسیر در کنار آن حک شده بود.

طراحی مدل جدید ورتو:

در سال 2006، خط تولید جدیدی به نام Vertu Constellation راه اندازی شد. یکی از ویژگی های اصلی این مدل طراحی اولیه بود. صورت فلکی صفحه کلید سرامیکی داشت. هزینه مدل از 3.7 یورو تا 4 هزار یورو بود. موفقیت Constellation منجر به خروج نهایی نوو از سمت خود به عنوان طراح اصلی نوکیا شد. از آن پس او به طور انحصاری روی ورتو تمرکز کرد.

مجموعه‌های محدود این شرکت با همکاری طراحان یا برندهای معروف تولید شدند. هزینه چنین مدل هایی به صدها هزار دلار افزایش یافت. مجموعه Vertu Signature Kisho که در تم ژاپنی ساخته شده است، در سال 2010 منتشر شد و تنها شامل چهار گوشی به قیمت 215720 دلار بود. طراح، هنرمندی ژاپنی Kazumi Murose بود.

Vertu Signature Kisho

ورتو در سال 2008، دهمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت. برای بزرگداشت این مناسبت، نوکیا یک نسخه به روز شده Vertu Signature را منتشر کرد که با نسخه اول تفاوت داشت، طراحی بدنه تغییر کرد ولی همچنان بدون دوربین و پشتیبانی اینترنت ثابت ( وای فای ) ماند.

در همان سال Vertu Ascent Ti عرضه شد که ادامه سری ورزشی گوشی های این شرکت بود. در پایان سال، این محدوده با سه مدل Nero، Rosso و Giallo تکمیل شد. توسعه با همکاری فراری انجام شد که ویژگی های طراحی و برخی راه حل های دیگر را تعیین کرد.

هر کدام از این مدل‌ها نشان فراری را در قسمت‌های جلو و عقب دریافت کردند. طراحان پوشش باتری را شبیه کاپوت خودرو کردند. و صدای موتور فراری F430 و 612 Scaglietti به عنوان زنگ روی گوشی نصب شد.

مدل تاشوی ورتو:

در سال 2009 اولین مدل تاشو ورتو ، به شکل صورت فلکی Ayxta، به فروش رفت. عملکرد این گوشی مبتنی بر پلتفرم سری 40 بود. این مدل به دلیل تم های نقاشی شده و آهنگ های زنگ منحصر به فرد آن مشهور شد.

این مدل ویژگی جدیدی به نام The City Brief دریافت کرد که قرار بود یک امکان کاربردی واقعی برای گردشگران باشد. نوعی راهنما که اطلاعاتی در مورد مکان ها و رویدادهای شهر ارائه می دهد. همچنین ساعت را با توجه به منطقه زمانی محلی تنظیم می کند و اطلاعاتی در مورد آب و هوا ارائه می دهد.

Constellation Ayxta دارای قاب فلزی و چرمی است. یک سال بعد، این شرکت تعدادی مدل از این گوشی را با طراحی متفاوت روانه بازار کرد. سری های فرعی Ayxta Silver و Blue Ceramic بیشترین طرفدار را پیدا کرد.(رنگ آبی سرامیکی اول در این مدل عرضه شد)

در سال 2010، Ascent X به بازارآمد. این شرکت به طور سنتی چندین نسخه از تلفن را با بدنه های ساخته شده از مواد مختلف عرضه کرد: آلومینیوم با درج های لاستیکی، آلومینیوم با درج های چرمی، تیتانیوم با درج های چرمی.

همچنین در سال 2010 اولین گوشی هوشمند ورتو با نام Constellation Quest ارائه شد. از سیمبین به عنوان سیستم عامل استفاده می کرد. از نظر عملکرد و ظاهر شبیه به Nokia E72 بود. این مدل در نسخه‌های مختلفی وجود داشت:

  • نسخه‌ای با قاب فولادی ضد زنگ جلا، چرم مشکی و کلیدهای یاقوت کبود که 7.8 هزار یورو قیمت داشت
  • گران‌ترین نسخه با بدنه طلایی و کلیدهای یاقوت کبود سیاه – 21.5 هزار یورو.

این تلفن به عنوان یک دستگاه عالی برای کارآفرینان قرار گرفت، نکته آن بود که این شرکت نتوانست از بلک بری و سرعت پیشرفت صعودی آیفون پیشی بگیرد. این شکست نسبی پیش درآمدی برای فروپاشی بود که در انتظار نوکیا بود.

سقوط نوکیا و ورتو:

با وجود همه موفقیت ها و نام جهانی، ورتو همچنان به کمپانی نوکیا وابسته بود. در حالی که خود شرکت به خوبی کار می کرد. مشکل خاصی وجود نداشت.در 2010 وضعیت به سرعت شروع به وخامت کرد.

نوکیا همیشه در برابر رقبای قدیمی خوب عمل کرده بود، اما در مقابل رقبای جدید، بازار را از دست داد. در سال 2007، استیو جابز اولین آیفون را روانه بازار کرد که از جمله ویژگی‌های آن ویژگی چند لمسی بود. شرکت اپل بازار گوشی های هوشمند را برای سال های آینده تعریف کرد و نوکیا چیزی برای پاسخگویی به آن نداشت.

میتوان گفت عرضه آیفون عاملی نبود که نوکیا را نابود کرد، اما روندآن را ایجاد کرد. در سال 2008 سیستم عامل اندروید ظاهر شد. نظر بازار در مورد آن چندان مطمئن نبود . رقابت با سیمبین، ویندوز فون و iOS کاری غیرممکن به نظر می رسید. اما با حفظ سیمبین، نوکیا دوباره یک قدم عقب بود.

سلطه اندروید:

در پایان سال 2010، اندروید رهبر جهان شد. یک سال بعد، سهم بازار نوکیا از 39 درصد به 24 درصد کاهش یافت.

در پایان سال 2011، نوکیا 1.3 میلیارد یورو ضرر کرد. اشتباهات در ارزیابی روند بازار و بحران کمبود ایده های جدید به عنوان مشکلات اصلی نه تنها برای نوکیا، بلکه برای ورتو نیز ذکر شد. به گفته کارشناسان، شرکت نوکیا با حل مشکلات خود، شروع به توجه حداقلی به برند تلفن های لوکس کرد. ورتو بسیار کمتر از آنچه در نگاه اول به نظر می رسد پایدار بود.

در سال 2011، Vertu اولین گوشی لمسی خود را با نام Vertu Constellation T روانه بازار کرد.

علیرغم این نوآوری، اکثر کارشناسان، بازبینان و مشتریان فقط به این واقعیت توجه کردند که اولین مدل صفحه نمایش لمسی این شرکت با تاخیر بسیاری در سال 2011 ظاهر شد. تغییرات داخلی در نوکیا نیز تاثیر بدی روی آن داشت.

در سال 2010 استفن الوپ رئیس جدید نوکیا شد. بعد از مدتی به فکر فروش بخش ورتو افتاد. در سال 2012 این خبر تایید شد. خریدار، شرکت سوئدی EQT Partners بود که بیش از 200 میلیون یورو برای این برند لوکس پرداخت کرد.

تغییر مالکیت مستلزم یک سری نوآوری بود. ماسیمو پوگلیانی مدیرعامل جدید شد. سیستم عامل آن را نیز  از سیمبین به اندروید تغییر داد. اولین مدلی که این سیستم عامل را دریافت کرد Vertu Ti بود که در سال 2013 عرضه شد. پیش از آن اندروید قرار بود ورتو را نه تنها یک گوشی زیبا و قابل اعتماد، بلکه یک گوشی کاربردی نیز بسازد.

سرویس های جدید Vertu:

به عنوان بخشی از Vertu Ti، این شرکت دو سرویس را به طور همزمان راه اندازی کرد:

  1. اولین مورد Vertu Life است که به شما امکان می دهد دعوت نامه های رویدادهای خصوصی را دریافت کنید.
  2. دومی همراه با Silent Circle ایجاد شد و یقین نام داشت.این سرویس در حفاظت از داده های کاربر و امنیت دستگاه تخصص دارد. خدمات آن همچنین شامل پشتیبانی فنی 24 ساعته، مشاوره و رمزنگاری است.

عرضه Vertu Ti با اشتیاق مورد استقبال قرار گرفت، اما مشکلات این برند حل نشد.

ویژگی اصلی Vertu همیشه انحصار و راحتی بوده است. بنابراین، Vertu Me یک حساب ایمیل مارک دار در اختیار مشتریان شرکت قرار داد.

در پایان سال 2013، این شرکت مدل دیگری به نام Vertu Constellation V را عرضه کرد. همچنین سیستم عامل اندروید، بدنه تیتانیومی و تزئینات چرمی را دریافت کرد. در مقایسه با Vertu Ti، این مدل یک مدل مقرون به صرفه در نظر گرفته شد. قیمت آن حدود 5.1 هزار یورو بود.

رقابت Vertu باiPhone :

در سال‌های 2012 و 2013، درآمد شرکت در مجموع 40 درصد کاهش یافت. یکی از دلایل کاهش فروش در سال 2013، عرضه نسخه جدید آیفون 5 اس گلد بود که مشتریان را بسیار بیشتر مورد توجه قرار داد.

آیفون در کل تقریباً به رقیب اصلی Vertu تبدیل شده بود. ثانیاً، برخی مدل‌های آیفون با الماس،طلا وسایر فلزات گرانبها پوشانده شده بود. شرکت Gresso که متخصص در تلفن های لوکس و درجه یک است، چنین امکانی را فراهم کرده است.

علاوه بر این، Vertu شروع به از دست دادن محبوبیتش در بین افراد سرشناس کرد. پیش از این، تلفن های این شرکت هم به عنوان یک اثر هنری و هم به عنوان راهی برای تأکید بر مقام و ثروت تلقی می شد. اما حالا فقط یک اثر هنری باقی مانده بود.

مطبوعات از مدل های ورتو به دلیل تجمل بیش از حد انتقاد کردند. از دید عموم این گوشی ها پراز تجملات مضحک بودند. تغییر چهره و سبک افراد ثروتمند مدرن نیز نقش خود را ایفا کرد. در دنیای بیزینس تصور اینکه مارک زاکربرگ و ایلان ماسک صاحب یک Vertu باشند خنده دار است.

در سال 2014، EQT Partners تلاش هایی نیز برای بهبود وضعیت انجام داد: بازسازی، اخراج و تغییر مدیریت ارشد. اما چنین اقداماتی هیچ نتیجه قابل مشاهده ای به همراه نداشت. از مدل های جدید خواسته شد تا این شرکت را به وضعیت سابق خود بازگردانند.

در سال 2014، این شرکت Vertu Signature Touch را راه اندازی کرد. قرار بود عملکرد، طراحی مجلل و شیک و قابلیت اطمینان را ترکیب کند. با این حال، نشریه Wired در آن کاستی هایی نیز یافت: صفحه پشتی بسیار داغ بود و باتری به سرعت تخلیه شد، اما به دلیل ویژگی های طراحی تلفن، جایگزینی آن غیرممکن بود.

پایان افسانه ورتو:

در پایان سال 2014، زیان شرکت بالغ بر 65 میلیون دلار شد. در سال 2015، Vertu دوباره فروخته شد. مالک جدید صندوق هنگ کنگ Godin Holdings بود. گوردون واتسون رئیس شرکت شد. مالک جدیدش نیز بیش از آنکه سود داشته باشد مشکلات جدیدی را برای ورتو به ارمغان آورد. ورتو ورشکسته تلاش کرد تا به اوج بازگردد اما بی نتیجه بود. به عنوان بخشی از گودین بود که شرکت راکد شد و حتی یک مدل جدید را برای کل سال عرضه نکرد.

در سال 2017، هولدینگ گودین به دلیل ضررهای قابل توجه، از شر ورتو خلاص شد و آن را به هاکان اوزان، کارآفرین ترک، یا بهتر بگوییم شرکت قبرسی او بافرتون، فروخت. هزینه این معامله تنها 61 میلیون دلار بود.

اینکه این شرکت چه برنامه هایی هنگام خرید شرکت Uzan داشت،مشخص نیست. تحت رهبری او ورتو رکورد گران قیمت ترین موبایل را بار دیگر شکست و  طرح منحصر به فرد گوشی Signature Cobra Limited Edition را ارائه داد.

مجموعه Signature Cobra Limited Edition تنها شامل هشت گوشی است. دور بدنه گوشی را شکل مار کبری احاطه کرده که بدنه آن با 439 یاقوت تزیین شده و چشم ها از دو زمرد ساخته شده است. قیمت گوشی 360000 دلار بود و با هلیکوپتر به مشتریان تحویل داده می شد. با این حال، عرضه این مدل نیز به بهبود موقعیت شرکت کمکی نکرد.

در پایان ژوئن 2017،  یک قرارداد همکاری بین Vertu و TCL چینی اعلام شد. ورتو با 40 میلیون دلار حق استفاده از فناوری شریک را در تلفن های خود دریافت کرد. این برند قصد داشت حدود 30 هزار گوشی تولید کند.

پایان تلخ:

در 13 جولای 2017، فعالیت ورتو به پایان رسید – این شرکت اعلام کرد که تولید خود را متوقف می کند. این امر منجر به اخراج 200 کارمند بسیار ماهر شد. میزان بدهی این شرکت 165 میلیون دلار بود.

ورتو با طراحی های افسانه ای در طول تاریخ خود توانست حدود 500 هزار گوشی به فروش برساند. حقوق برند و فناوری ورتو نیز توسط شرکت Uzan حفظ شد.

شاید اینم براتون جالب باشه:

جدیدترین اخبار آیفون ۱۴ – از شایعه تا واقعیت!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *